JANUARI 2022 TOT ...... |
De bouw van de stormvloedkering zal tot 202? duren. Dit is voor ons land een uniek project. Geregeld zal deze rubriek bijgewerkt worden met nieuwe berich-ten en foto's van de werken.
In deze extra Vaarinfo Stormvloedkering Nieuwpoort vind je de globale planning voor het voorjaar 2022. We zijn afhankelijk van de weersomstandigheden en eventuele onvoorziene omstandigheden in de loop van het project. De planning kan hierdoor wijzigen.
7/2/2022 - 27/2/2022
28/2/2022 - 10/4/2022
11/4/2022 - 17/4/2022
19/4/2022 - 29/4/2022
Mei 2022 - augustus 2022
KW 2022-02-05
Plaatsen van geotextiel voor en achter de zone waar de drempel moet komen. Op het geotextiel komt een eerste laag steenbestorting om het te fixeren. Storten van grotere breukstenen op het geotextiel. Dit moet ervoor zorgen dat er straks geen uitspoeling ter hoogte van de drempel ontstaat.
De stalen wand van de bouwkuip op rechteroever wordt afgebrand aan de kant van de havengeul.
Vernieuwen deel linkeroever.
Het einde van de ruwbouw wester landhoofd.
Het storten van grind vanaf schip en oever. De bodem klaarmaken voor het plaatsen van de drempel. |
HLN 16/04/2022
KW 21/04/2022
HLN 16/04/2000
Het Nieuwsblad 16/04/2022
Bericht 18/04/2022 - MDK Agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust Afdeling Kust
Vlnr: Dirk Van Rompaey (Jan De Nul) - minister Lydia Peeters - Benny De Sutter (Herbosch-Kiere) - Nathalie Balcaen (MDK) - Caroline Lootens (MDK)
Vanuit Kallo, in de haven van Antwerpen, is vandaag een opvallende lading vertrokken. Een ponton met daarop een enorme betonnen drempel. Eindbestemming: havengeul Nieuwpoort. Het gaat om een belangrijk onderdeel van de stormvloedkering. Minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters kwam kijken hoe de laatst hand gelegd wordt aan de enorme drempel.
Bericht 19/04
Door de mindere weersvoorspellingen voor donderdag zal het vervoer van de drempel van Oostende naar Nieuwpoort een dag eerder plaats vinden.
Dat betekent dat de volledige stremming van de vaargeul ingaat op woensdag 20 april om 9u en duurt tot en met 29 april om 24u.
De stremming geldt zowel tijdens als buiten de werkuren én in het weekend.
Bericht 20/04
Het transport en neerlaten van de drempel verschuift met 12 uur.
We houden de weersvoorspellingen nauwlettend in het oog, vermits de overvaart enkel mogelijk is met golfhoogte tot 0,75 meter. Indien de voorspellingen ongunstig zijn, dan bestaat er een kans dat de Marine Warranty Surveyor de overtocht niet laat doorgaan.
De volledige stremming van de vaargeul gaat in op woensdag 20 april om 21:00 uur en duurt tot en met zaterdag 30 april om 12:00 uur.
De stremming geldt zowel tijdens als buiten de werkuren én in het weekend.
In Oostende is de drempel van de zinkponton onder water gebracht. Dit is noodzakelijk omdat de hefkraan het volle gewicht van de drempel (4570 ton) niet kan heffen. Onder water weegt de drempel ongeveer 1210 ton en zo aan de hefkraan de drempel naar Nieuwpoort varen.
De kraan met de drempel op zee voor haven Nieuwpoort. |
Niet enkel op het westerhavenhoofd is een grote drukte. Talrijke aanwezigen hebben een verant-woordelijke taak om de drempel op de exacte plaats te brengen. In de havengeul is een werkponton stand-by. |
Drempel op de juiste plaats brengen.
Aan beide landhoofden is een console waarop vijzels zijn geplaatst waarop de drempel kont te liggen. Duikers brengen met de vijzels de bodem op het juiste niveau.
De drempel moet verankerd worden. Hiervoor is het storten van onderwaterbeton nodig. De betonpomp geplaatst op de werfbrug kan de stortplaats niet bereiken. Om dit te overbruggen is een tweede betonpomp op een werkponton geplaatst.
Ee overzicht.
HLN 21/04/2022
Helling linker oever
De zichtbare bovenlaag van de schuinte wordt uitgevoerd in printbeton. Dit materiaal bestaat uit beton maar heeft het uiterlijk van natuurlijk elementen. De betonwerken zullen tegen het bouwverlof klaar zijn. |
* De geplaatste drempel is gefixeerd.
De helling van de rechteroever is klaar voor het storten van laag beton op het helend vlak met tegel profiel (printbeton).
|
Storten van grotere breukstenen op het geotextiel. Dit moet ervoor zorgen dat er straks geen uitspoeling ter hoogte van de drempel ontstaat. |
* In beide landhoofden is de inrichting (plaatsen van trappen en ..) gestart.
* Verdere werkzaamheden in beide landhoofden.
* Storten van onderwaterbeton aan beide kanten van de drempel.
* Onderwaterwerken aan de drempel.
* Storten van grote beukstenen ter voorkoming van uitspoeling voor en na de drempel.
Het storten van de bovenste betonlaag met een print model.
De linker oeverhelling afgewerkt.
Afwerking vernieuwde gedeelte dijkhelling linkeroever.
Start der werken bouw omloopriolen en verbinding havenkoppen met de oever.
HLN 2022-10-12
Alle werken zijn voor onbepaalde tijd stilgelegd.
Alle werken zijn voor onbepaalde tijd stilgelegd.
Alle werken zijn voor onbepaalde tijd stilgelegd.
HLN 2023-2-21
Op beide oevers zijn de werken hervat.
Momenteel vinden de werken aan het stempelraam plaats, waarbij staalprofielen en buispalen in de bouwkuip worden geplaatst. Na de paasvakantie, op 17 april 2023, starten de heiwerken. Gepland zouden de heiwerken tot en met 7 juli 2023 duren. De heropstart van deze werken is voorzien op 28 augustus 2023.
18 en 19 april controle en opmeten van de drempelplaats | Kloppen van buispalen voor omloopriolen |
Aan beide oevers werken plaatsen bouwkuip omloopriolen.
De heiwerken op linker- en rechteroever zijn uitgevoerd. Nog het plaatsen van de stempelramen en de bouw van de omloopriolen kan starten.
De luidruchtige periode gepaard met trillingen is voorbij.
Linkeroever
Het baggeren bouwkuip op rechteroever
Plaatsen stempelraam op linkeroever.
Rechteroever. Baggeren bouwkuip bouw omloopriolen en grondplaat besturingsgebouw.
Duikers controleren de drempel en reinigen deze. |
Linkeroever. Aanmaak constructie stempelraam en plaatsing.
Rechter oever.
In de vroege ochtend het klaar plaatsen van betonpomp voor de storting van het onderwaterbeton.
Linker oever.
De baggeren bouwput.
Het overplaatsen van de uitgenomen baggerspecie naar de baggerbak moet door de afstand in twee stappen gebeuren. Hiervoor is een opvangbak gebouwd. De baggerkraan stort de baggerspecie in de opvangbak waarop een tweede kraan de baggerspecie verplaats naar de baggerbak.
Rechter oever.
De baggerwerken in bouwput zin voltooid. De rupskraan is weggenomen en vervangen door een toren kraan.
De bouwwerken voor de omloopriool zijn gestart
Linker oever.
Het vlechten van het betonijzer om in de bekisting betonvoeten te plaatsen. Het storten van het beton voor de vier steunpunten plaatsing torenkraan.
De baggerwerken in de bouwput voor de bouw van de omloopriool.
Rechter oever
De opbouw omloopriool gaat verder.
Linker oever
De baggerwerken zijn eind deze maand voltooid. De opbouw omloopriool kan starten.
Rechter oever
De bouw van de omloopriool wordt verder geplaatst. Tonnen betonijzer is geleverd voor geleidelijke opbouw. Deel na deel wordt beton gestort.
Linker oever
Het baggeren van de bouwkuip is voltooid. Onderwaterwerken zijn gestart. Opbouw der torenkraan.
Rechter oever bij nacht. Verdere bouw onloopriool.
Linker oever. De bouwkuip is klaar voor de opbouw van de omloopriool. Damplanken worden uitgenomen en buispalen afgebrand.
Linker oever. De plaating torenkraan is voltooid en in werking gesteld. 2024
Rechter oever. De werken in de bouwkuip van de omloopriolen gaan verder. Deze maand geen foto's, de oever is gebruikt als stapelplaats.
Linker oever. Tonnen betonijzer, tientallen vrachtwagens grind en storting beton voor de aanleg bodemplaat.
Rechter oever, verdere opbouw omlopriool.
Linker oever, fotomontage bouw omloopriool.
Op beide oevers verder opbouwen aan de omloopriool. De werken die in de bouwput doorgaan kan men van buitenaf niet volgen.
Een foto in de bouwkuip linker oever tijdens de plaatsing onderdeel sluisschuif de voorbije maand door firma De meyer.
Linker oever
De bouw van de wanden omloopriool zijn aangevat.
Rechter oever
Het storten van het beton bovenaan oomloopriool en het plaarste van hulpstukken bediening
Linker oever
Montage sponning sluisschuif en plaatsen. Storten van beton en betonijzer aanvoer voor verdere afwerking.
rechter oever
Afwerking omloopriool en storting grind.
wordt vervolgd
*********************************************************************************************************************************
Update bouw stormvloedkering: http://afdelingkust.be/nl/stormvloedkering-nieuwpoort
PDF bestanden:
Veiligheid tegen overstromingen (VLIZ)
Masterplan kustveiligheid brochure
Stormvloedkering brochure met update
FAQ project stormvloedkering
20180306 Persmededeling Flankerende Maatregelen
20180316 Infoavond stormvloedkering verslag vraag en antwoord
20180316 Presentatie jachtsector Websiteversie
20180423 Plan her aanleg Loodswezenplein
film Stormvloedkering Nieuwpoort agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust
film Living Lab Raversijde Onderzoekdijk agentschap maritieme Dienstverlening en Kust